Pizza keto śródziemnomorska, bez jaj i nabiału

Pizza keto śródziemnomorska, bez jaj i nabiału

Autor: Anna Gudan

Nie ma to jak domowa pizza, prawda? Szkoda tylko, że większość przepisów na keto-pizzę ma to do siebie, że ciasto zawiera mnóstwo składników, które ostatecznie bardzo niekorzystnie się utleniają. Na pewno większość z Was kojarzy przepisy słynne przepisy na pizzę na spodzie serowym, pizzę na spodzie z tłustym serkiem lub co gorsza… pizzę na spodzie z samego mięsa! Auć.

Gdybyśmy przyjrzeli się reakcjom chemicznym i fizycznym, które zachodzą poprzez obróbkę takiego spodu w piekarniku nagrzanym do 200 stopni, to uwierzcie – prażenie nasion słonecznika to przy tym pikuś. Bardzo poważnie. 

Jeśli szukacie przepisów na keto wypieki pamiętajcie o tym, że tłuste białko też się utlenia. I co gorsza, ale staje się bardzo toksyczne w wyniku takiego przypiekania. Oprócz tego, zmiana struktury białek i tłuszczów znacznie pogarsza stopień strawności i obciąża układ pokarmowy, nie wspominając już nawet o potężnym ładunku energetycznym. 

Pizza na zdrowie?

Dość sługo namęczyłam się, aby znaleźć i zmodyfikować przepis tak, aby służył naszemu zdrowiu, aniżeli był kolejnym ciężkostrawnym keto posiłkiem. Duża zawartość włókna pokarmowego w postaci błonnika rozpuszczalnego oraz wykorzystanie oliwy jako jedynego tłuszczu sprawia, że ten spód nie zmiecie Was z nóg na dobre.

No to co, zapraszam do kuchni! 

Fot. Anna Gudan.

 

Przepis na pizzę keto śródziemnomorską

 

Czas przygotowania: 15 minut

Czas całkowity: 40 minut

Ilość porcji: 6

 

Ciasto – spód do pizzy

Składniki:
    • Oliwa z oliwek – 3 łyżki (30ml)

    • Czosnek, w proszku – 2/3 łyżeczki (2g)

    • Mąka kokosowa – 2 łyżki (24g)

    • Woda – 1 szklanka (250ml)

    • Drożdże piekarskie, proszek – 1 opakowanie (8g)

    • Babka jajowata, łuska, zmielona – 5 łyżek (25g)

    • Mąka migdałowa – 1/2 szklanki (60g)

    • Ocet jabłkowy – 1 łyżka (6ml)

    • Sól himalajska – 2 szczypty (2g)

Sposób przygotowania:

1. Wodę delikatnie podgrzać, aby była ciepła, ale nie gorąca. Mąkę migdałową i kokosową przesiać do miski. Dodać babkę jajowatą, sól, oliwę i wszystkie pozostałe składniki oraz drożdże. Dodać wodę i całość dokładnie wyrobić. Odstawić na kilka minut.

2. W międzyczasie rozgrzać piekarnik do 220 stopni z dolną grzałką.

3. Na blacie rozłożyć papier do pieczenia, z ciasta uformować kulę i ułożyć ją na środku. Przykryć od góry papierem do pieczenia i rozwałkować na cienki placek. Końce uformować w puszyste brzegi pizzy. Włożyć do piekarnika i zapiekać 15 minut.

4. Po 15 minutach wyjąć, dodać sos i składniki, i zapiekać ponownie 15 minut. Podawać na ciepło lub na zimno.

Fot. Anna Gudan

Sos pomidorowy

Składniki:
    • Cebula – 1/2 sztuki (50g)
    • Czosnek – 1 ząbek (5g)
    • Pomidory w puszce – 1 szklanka (240g)
    • Oregano, suszone – 1 łyżeczka (3g)
    • Pieprz czarny – 1 szczypta (1g)
    • Sól himalajska – 1 szczypta (1g)

 

Sposób przygotowania:

1. Cebulę i czosnek obrać, przełożyć do naczynia blendera. Dodać wszystkie składniki.

2. Całość zmiksować na gładką masę. Sos można również odparować przez kilka minut na patelni, aby pizza nie podeszła wodą, ale nie jest to konieczne, jeśli zależy nam na czasie.

 

Dodatki

    • Orzechy włoskie – 1 garść (30g)

    • Pomidor koktajlowy – 10 sztuk (200g)

    • Rukola – 1 garść (20g)

    • Ser gorgonzola intenso Gruppo Lactalis – 2 plastry (60g)

    • Ser mozzarella, pełne mleko – 1 sztuka (125g)

Sposób przygotowania:

1. Rukolę umyć i osuszyć. Mozzarellę zetrzeć lub rozdrobnić. Gorgonzolę i orzechy pokruszyć. Pomidorki umyć i przekroić na połówki.

2. Składniki układać na wierzchu pizzy.

 

Fot. Anna Gudan

Wartości odżywcze (na 1 porcję):

Wartość energetyczna: 282 kcalTłuszcz: 21.43 g | Węglowodany przyswajalne: 1.86 g | C 16:0: 1.95 g | Kwasy tłuszczowe jednonienasycone ogółem: 6.22 g | n-6 ogółem: 2.24 | Sód: 321.62 mg | Wapń: 192.02 mg | Żelazo: 1.2 mg | Jod: 1.24 μg | Witamina E: 1.8 mg | Witamina C: 12.42 mg | Białko ogółem: 11.6 g | Węglowodany ogółem: 12.79 g | Błonnik pokarmowy: 8.02 g | Kwasy tłuszczowe nasycone ogółem: 6.37 g | n-3 ogółem: 0.37 | Kwasy tłuszczowe wielonienasycone: 2.86 g | Potas: 314.97 mg | Magnez: 25.98 mg | Cynk: 1.38 mg | Witamina A: 97.6 μg | Foliany: 43.99 μg | Ładunek Glikemiczny: 0.47

 

Życzymy smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.